PROJECTES D’INNOVACIÓ
Gràcies al paper internacional actiu en diverses institucions i fòrums, FGC és capaç de conèixer i incorporar les innovacions i tendències del sector a totes les seves àrees i diferents activitats per posar-les al servei dels seus usuaris.
En aquesta mateixa línia FGC participa als següents projectes d’R+D+I formats per consorcis multidisciplinaris tant a nivell Europeu con Nacional.
Europeus
En curs
Int5Gent
L’objectiu del projecte Int5Gent és desenvolupar una plataforma integral a nivell d’infraestructures intel·ligents per subministrar diferents serveis IoT amb tecnologies 5G.
La tecnologia desenvolupada es provarà en dos grans testbeds de 5G, un situat a la ciutat de Barcelona i l’altre a la ciutat d’Atenes. Aquestes activitats inclouen instal·lacions de sensorica en terreny i operacions de la xarxa 5G.
En el cas de FGC, s’efectuaran tres casos d’ús de serveis de monitorització d’infraestructura. L’objectiu consisteix en obtenir informació continuada de l’estat en temps real a partir de comunicacions 5G amb major capacitat i millor rendiment.
Subvenció: programa Europeu H2020
JULIA
L’objectiu principal del projecte JULIA és aprofitar el EGNSS per impulsar la mobilitat sostenible en el sector del Transport Públic. Es busca aportar un enfocament holístic optimitzant la combinació de digitalització, transport públic i dades i serveis especials de la Unió Europea, per aconseguir una mobilitat per tothom més sostenible i equitativa.
S’avaluaran els beneficis d’equipar amb receptors GNSS comercials multi-constel·lació els vehicles de transport públic, per veure si són un factor clau per millorar la precisió de la ubicació, y així poder explotar de forma més eficient els serveis de transport públic.
Subvenció: Programa Horizon Europe
MOTIONAL
MOTIONAL és un projecte que busca millorar la planificació i gestió operativa dels serveis ferroviaris, per tal de facilitar que el futur sistema ferroviari europeu sigui interoperable, resistent i capaç d’adaptar la capacitat i integrar tots els serveis implicats, aprofitant les oportunitats de la digitalització. Mitjançant el desenvolupament de requisits funcionals i solucions operatives i tecnològiques, es pretén facilitar el camí cap a la implementació del futur Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari (conegut com ERTMS) per fer del ferrocarril la columna vertebral d’un sistema de transport multimodal de passatgers i mercaderies.
FGC participa en el projecte facilitant dades de demanda i planificació dels serveis, juntament amb els principals agents europeus del sector ferroviari.
Subvenció: Programa Europeu ERJU
GREEN-LOG
El projecte europeu GREEN-LOG té per objectiu accelerar canvis en els sistemes de repartiment de mercaderies d’última milla de forma sostenible, des d’un punt de vista econòmic, mediambiental i social. El principal desenvolupament que proporciona és crear un entorn de simulació innovador per la creació de diferents escenaris que combinen solucions innovadores i permetin integrar intervencions de repartiment en directe amb el major impacte possible en termes de sostenibilitat, reducció del trànsit, o viabilitat econòmica. També es desenvolupen noves tecnologies i eines per realitzar els repartiments, com robots autònoms, o l’ús del transport públic. El projecte es desplega i valida en cinc ciutats i zones de realitats molt diferents: Atenes, Barcelona, Flandes, Oxfordshire i Ispra.
FGC participa en el projecte a partir de l’aportació de dades sobre l’ús dels lockers situats en vàries estacions de les xarxes, així com modelitzant la possible incursió del ferrocarril dins de la cadena modal de distribució urbana de mercaderies, o en la realització d’una prova pilot del comportament d’un robot de distribució dins d’un tren.
Subvenció: Programa Horizon Europe
ICOS
El projecte ICOS té com a objectiu definir, crear i validar un Sistema Operatiu IoTcloud que faciliti la gestió, processament de dades i execució, tant al edge com al cloud, en un sistema impulsat per dades construït sobre els principis d’obertura, adaptabilitat i intercanvi de dades, sent adaptable a múltiples sistemes i empreses diferents. L’origen de la idea sorgeix degut a la gran proliferació de noves tecnologies de dispositius informàtics i de detecció en tots els sectors, i la creixent demanda d’aplicacions de gestió i anàlisis de dades en el edge i al cloud, gràcies a la onada de transformació de l’arquitectura dels sistemes informàtics.
FGC participa en en cas d’ús ferroviari, on es desenvolupa un sistema de monitorització d’alertes estructurals ferroviàries (RSAM), millorant el procés de monitorització ferroviària i optimitzant el manteniment de la infraestructura. Aquestes proves, es duen a terme a la zona de Gerb, a la línia Lleida – La Pobla de Segur, on es monitoritza la infraestructura gràcies a cadenes inclinomètriques situades al voltant de les vies, i a sensors de vibracions i inclinacions a les travesses.
Degut a la transversalitat de la solució proposada al projecte, a més del cas d’ús ferroviari, també es realitzen proves i validacions en sistemes d’informació multimèdia en cotxes, en una plataforma d’un robot operacional pel sector de l’agricultura, i en un sistema de gestió i presa de decisions del sector energètic.
Subvenció: Programa Horizon Europe
PHOENI2X
El projecte PHOENI2X desenvolupa un marc de ciberresiliencia per proporcionar capacitats d’orquestració, automatització i resposta gràcies a l’assistència de la Intel·ligència Artificial (IA) per la continuïtat i recuperació del negoci. A més, proporciona la possibilitat de donar resposta als incidents i facilitant l’intercanvi d’informació entre els diferents agents, adaptat a les necessitats dels Operadors de Serveis Essencials, i de les Autoritats Nacionals encarregades de la ciberseguretat.
La solució es prova, durant el projecte, en tres casos d’ús d’infraestructures crítiques: Energia, Sanitat i Transport (FGC). En el cas del cas d’ús ferroviari, s’utilitzen dades de monitorització d’infraestructures que son susceptibles de ser ciberatacades.
Degut a la complexitat i al caràcter confidencial de molta de la informació utilitzada en el projecte, PHOENI2X té la consideració de projecte “restringit” de la Comissió Europea, i per aquest motiu es coordina amb el CNI espanyol, encarregat d’aquest tipus d’iniciatives.
Subvenció: Programa Horizon Europe
Re-Plan City LIFE
L’objectiu principal del projecte és conscienciar sobre les oportunitats de l’economia circular per materials, productes i aplicacions obtingudes del reciclat de neumàtics, amb la finalitat d’estimular l’adopció de comportaments i pràctiques respectuoses amb el medi ambient en les comunitats urbanes. Es pretén posar a disposició models i experiències que poden adoptar-se fàcilment per millorar les infraestructures de transport (carreteres i ferrocarrils), formigó i construcció (formigó reforçat amb fibres d’acer per sòls industrials i carreteres, làmines i capes de cautxú per la reducció de soroll, o plafons tèxtils de fibres reciclades per l’aïllament), mobiliari urbà, productes i aplicacions esportives i d’oci (instal·lacions esportives o superfícies de cautxú per activitats multiesportives).
El paper de Ferrocarrils en el projecte Re-Plan City LIFE es basa en l’aportació de dades, informació, assessoria i difusió sobre les utilitats d’aquests materials en el sector ferroviari, així com l’impuls d’iniciatives de polítiques de contractació pública sostenible. A més, permet a FGC està actualitzat sobre les tendències del sector i de l’economia circular.
Subvenció: Programa Europeu LIFE
Europeus
Finalitzats
INTERMODEL
El transport de mercaderies per ferrocarril a Europa te una quota de mercat molt inferior a la del transport per carretera, degut en part a la rigidesa d’operació en els centres de producció, consum y intermodalitat. Aquest projecte desenvolupa una plataforma de decisió integrada per el disseny i planificació de terminals logístiques intermodals que permet una reinvenció del model actual de transport. Tenint en compte que el transport de mercaderies és una activitat creixent a FGC, aquesta eina permet l’optimització dels processos actuals i l’increment d’aquesta activitat.
Les principals característiques de la plataforma son les següents:
– Eina basada en la metodologia BIM adaptada a les terminals logístiques intermodals tenint en compte les fases de disseny, planificació, operació i manteniment.
– Simulació avançada de diversos escenaris en les diferents opcions de terminal amb indicadors de: costs, manteniment, eficiència energètica, productivitat, capacitat i impactes ambientals.
– Determinació dels impactes en l’àrea circumdant a la terminal i en la xarxa logística existent en termes funcionals, econòmics i ambientals.
– Optimització dels processos basats en la intermodalitat.
Subvenció: Programa Europeu H2020
HERMES
El transport de mercaderies per ferrocarril és una activitat creixent a FGC, com es el cas del transport de potassa y sal entre les mines de Súria y el port de Barcelona mitjançant la línia Llobregat-Anoia, ja que el ferrocarril és un mitjà de transport altament eficient per el transport de mercaderies en termes d’ocupació de territori, consum d’energia i emissions d’efecte hivernacle. Tot i així, la quota de mercat del transport de mercaderies per ferrocarril i la seva eficiència econòmica continua sent limitada. Amb l’objectiu de millorar el rendiment tant a nivell d’operació com de manteniment, aquest projecte desenvolupa un nou vagó de mercaderies en el qual s’aborden holísticament els aspectes que optimitzen aquesta activitat:
– Millora de les operacions logístiques.
– Augment de la capacitat de càrrega del vagó.
– Optimització dels processos de càrrega y descàrrega.
– Desenvolupament del manteniment predictiu.
– Increment de la flexibilitat dels vagons per fomentar la intermodalitat y permetre la diversificació dels materials transportats.
Subvenció: Programa Europeu H2020
AUGGMED
La realització de simulacres tradicionals en les instal·lacions de FGC, necessaris per l’entrenament dels agents encarregats de donar resposta davant de diferents emergències, és actualment un procés d’organització complexa y que requereix elevats recursos. AUGGMED desenvolupa una plataforma de joc formatiu que permet l’entrenament tant individual com en grup en una multiplicitat de situacions; aportant així al usuari habilitats com gestió emocional, pensament analític, capacitat de resolució de problemes y presa de decisions adequades. D’aquesta manera s’aporta de manera òptima l’experiència necessària per l’actuació eficient davant de qualsevol emergència que amenaci la seguretat dels usuaris i treballadors de FGC.
Les principals característiques de la plataforma son:
– Simulacions que inclouen: diverses instal·lacions, diversos agents implicats, comunicacions entre equips y danys produïts.
– Inclusió d’eines per entrenadors que permeten: establir objectius formatius, definició d’escenaris, monitorització de les sessions d’entrenament, modificació d’escenaris, comentaris en temps real y avaluació y seguiment personal de l’entrenament.
– Plataforma disponible de manera assequible per diferents dispositius en: realitat virtual simple, realitat virtual immersiva y realitat mixta immersiva in situ.
Subvenció: Programa Europeu H2020
EUTRAVEL
Aquest projecte pretén desenvolupar una plataforma informàtica que permeti organitzar, planificar i comprar viatges multimodals de porta a porta reunint tots els serveis de mobilitat europeus disponibles i eliminant les barreres d’interoperabilitat entre modes de transport. Els beneficis sorgits de la unió de tota la informació, planificació i venda de viatges son a nivell: social, facilitant el procés amb la informació òptima per el passatger, inclosos aquells amb necessitats especials; mediambiental, optimitzant els itineraris des de criteris ambientals y promocionant l’ús del transport públic, la bicicleta o caminar; y econòmic fent visible millors opcions de transport per el viatger com seria el cas de la xarxa ferroviària de FGC.
Les característiques de la plataforma consisteixen en:
– Marc d’opcions de viatge intermodals obert y fàcil d’utilitzar que integri dades y sistemes que abasten des de la planificació a la reserva y pagament de tot el conjunt de decisions.
– Infraestructura oberta que permet a les organitzacions establir una integració rentable dels sistemes existents y crear serveis de viatges multimodals de valor agregat.
– Avaluació de nous conceptes y solucions de viatges multimodals que quantifiquen variables per a l’usuari y la societat.
– Aportació de mesures per el desenvolupament sostenible amb la participació de les parts interessades.
Subvenció: Programa Europeu H2020
5G-PICTURE
En un sistema ferroviari actualment coexisteixen multitud de xarxes de telecomunicacions independents per suportat tant les comunicacions crítiques com no crítiques de la xarxa. Alguns exemples son la comunicació per radio TETRA, les comunicacions tren-terra dels sistemes de control de la circulació segura o els sistemes WIFI per l’enviament de les imatges de l’interior dels trens.
El projecte 5G-PICTURE desenvolupa i demostra una infraestructura de comunicacions basada en xarxes òptiques sense fil amb CONNEXIÓ 5G, que permet agrupar la multiplicitat de xarxes actuals en una sola, optimitzant d’aquesta manera el cost del cicle de vida sencer així com millorant les mateixes comunicacions.
Algunes de les eines clau que permeten aquest canvi de paradigma son:
– La desagregació de recursos, que permet el desacoblament dels components creant un fons comú de recursos on poden ser independentment seleccionats y localitzats en funció de la demanda per composar qualsevol servei d’infraestructura desitjat.
– La softwarització de la xarxa, migrant del model convencional de la xarxa tancada cap a una xarxa suportada per una plataforma de referencia oberta.
– El hardware programable, on el hardware es configura directament sobre les funcions de les xarxes per proporcionar l’execució necessària.
Subvenció: Programa Europeu H2020
SAFETY4RAILS
El projecte SAFETY4RAILS es centra en el desenvolupament de sistemes i models de gestió que permeten incrementar la seguretat i la resiliència front atacs tant físics com cibernètics que comprometen l’estabilitat del servei ferroviari o la seguretat.
El projecte analitza diferents escenaris dels operadors ferroviaris participants del projecte i proporciona eines que permeten abordar aquestes situacions de forma holística amb estratègies de mitigació i resposta eficient.
FGC és un dels 8 operadors ferroviaris participants i treballà dos escenaris d’incidències complexes per tractar de minimitzar l’impacte i d’optimitzar les respostes dels equips implicats i el restabliment del servei habitual.
Subvenció: Programa Europeu H2020
LOCATE
El principal objectiu del projecte LOCATE és proporcionar la metodologia y eines necessàries per a que qualsevol entitat encarregada del manteniment sigui capaç d’implementar un sistema de manteniment predictiu per a bogies de locomotores.
Els pilars fonamentals del nou sistema de manteniment predictiu estan basats en la optimització de la operació y del manteniment en termes de disponibilitat, seguretat y econòmics.
El sistema de sensorització desenvolupat específicament per a bogies de locomotores s’ha testejat i validat al material mòbil de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. En concret, en una locomotora de mercaderies de la sèrie 254.
Subvenció: Programa Europeu H2020
DIAMOND
El principal objectiu del projecte DIAMOND és transformar dades en coneixement aplicable a la gestió de la igualtat i la inclusió de la dona a diferents àmbits del transport.
Aquest objectiu s’assoleix desenvolupant una metodologia basada en la obtenció de dades desagregades de noves fonts d’informació i l’anàlisi de les mateixes per mitjans de tècniques avançades com la mineria de dades. La metodologia es recollí en una eina que permet identificar, dissenyar y avaluar mesures específiques que compleixin els requisits d’igualtat i inclusió de les dones com a usuàries y com a treballadores del sector del transport.
Per validar l’eina s’analitzen diferents escenaris en termes d’inclusió e igualtat, entre ells, les característiques dels llocs de treball relacionats amb el taller ferroviari de FGC, tradicionalment amb major nombre d’empleats masculins, y les característiques de les estacions de FGC.
Subvenció: Programa Europeu H2020
SIA
A Europa els costos de manteniment ferroviari a nivell d’infraestructura i material mòbil s’estimen per sobre dels 20.000M€ anuals, el 40% dels quals es localitza específicament en quatre elements: rodes, defectes de carril, catenària i pantògraf.
El projecte SIA, System for vehicle-infrastructure Interaction Assets health status monitoring, té l’objectiu de desenvolupar quatre mòduls de gestió de manteniment per proporcionar informació en temps real sobre l’estat d’aquests elements, fent la predicció del seu estat futur, y ajudant a la gestió de les intervencions necessàries.
Aquestes eines condueixen a racionalitzar el processos de manteniment actuant només quan els sistemes ho sol·liciten optimitzant d’aquesta manera tant els costos com les operacions de manteniment. Les característiques d’aquests mòduls son:
– Software basat en una Aplicació Web que podria estar integrada amb altres sistemes d’informació del manteniment actuals, evitant d’aquesta manera la necessitat de reemplaçar sistemes complerts.
– Informació en temps real sobre l’estat dels elements monitoritzats i prediccions de l’estat futur en funció de diferents escenaris.
– Relació entre la gestió del flux de treball de manteniment i els sistemes d’informació del tràfic per informar sobre falles, restriccions de velocitat o bloqueig de línia, recursos necessaris, etc.
Subvenció: Programa Europeu H2020
EPIREMED
EPirEMed és un projecte de cooperació transfronterer amb l’objectiu de donar un pas endavant en la integració turística dels territoris del Pirineu Oriental a les dues bandes de la frontera entre França i Catalunya.
Mitjançant la col·laboració entre les principals entitats públiques i privades de turisme, es buscava crear nous productes turístics transfronterers, desenvolupant una estratègia de màrqueting i promoció conjunta a escala nacional i internacional.
EPirEMed seleccionà l’oferta de serveis, productes i experiències a promocionar en base a la sostenibilitat, la qualitat i el valor afegir tant per al turista com per al territori, vinculant el turisme rural i de muntanya amb les alternatives de transport sostenible.
Subvenció: Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)
TRAILS
L’objectiu del projecte TRAILS és incrementar el nombre d’enllaços ferroviaris de mercaderies entre Catalunya i Occitània a l’hora que contribuir a l’increment de la quota ferroviària al corredor Mediterrani.
La finalitat principal del projecte és facilitar la identificació de noves rutes de transport transnacional ferroviàries, tant en la millora de l’oferta com en el nombre d’enllaços i oferir recolzament efectiu a la consolidació del transport de mercaderies per serveis multi-client i multi-producte entre ambdós territoris.
També es treballà per aconseguir una major interoperabilitat de les infraestructures ferroviàries, així com intentar apropar les estratègies de planificació d’infraestructures logístiques i serveis de recolzament a la multi-modalitat de Catalunya i Occitània.
Subvenció: Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)
Nacionals
En curs
Nacionals
Finalitzats
GLUBAA
L’objectiu del projecte GLUBAA era desenvolupar nous greixos lubricants industrials altament segurs, biodegradables, auto-extingibles i anti-vibratoris per a la seva utilització en diverses instal·lacions ferroviàries.
En una etapa inicial, els centres tecnològics i fabricants que participaven en el projecte van analitzar y desenvolupar diverses composicions per aquest greix. Posteriorment es van realitzar assajos al laboratori per assegurar les seves propietats y aplicacions, així com les seves característiques biodegradables.
El greix desenvolupat per engreixar les pestanyes de les rodes es va instal·lar en una unitat de prova de la línia Barcelona – Vallès de FGC. Després d’analitzar el seu comportament en el camp y documentar el seu bon funcionament el nou greix, amb certificació ECO label y competitiu front la resta de greixos del mercat s’ha instal·lat a tot el parc mòbil de FGC.
Consumint aquest nou greix es te cura del mediambient no únicament per la seva naturalesa biodegradable sinó també per ser un producte subministrat des de les immediacions de FGC amb un transport de pocs kilòmetres.
Subvenció: Programa Català Nuclis de Recerca
BEA
L’objectiu general del projecte és desenvolupar tecnologies que permetin la detecció, localització i diagnòstic, en estats incipients d’esquerdes d’elements crítics del bogie, com són els eixos, així com l’evolució d’aquestes fissures, sent possible la predicció de la fractura del component un cop es detecti la presència d’una esquerda.
La tecnologia proposada, es podrà instal·lar tant en bogies de la flota ferroviària existent com en els nous. S’estima que en una primera fase el producte rebrà una millor acollida per a ser instal·lat en els bogies que ja estan en circulació ja que la probabilitat de fallades és més gran que en els nous bogies acabats de sortir de fàbrica. A llarg termini els operadors requeriran als fabricants que els nous bogies ja incorporin el producte de sèrie.
Subvenció: programa Estatal Retos
HERMES II
El projecte HERMES es proposa com un nou sistema d’informació i gestió del manteniment ferroviari que suposa un salt en les següents àrees:
– Modularitat i escalabilitat: HERMES disposarà diferents mòduls que poden ser emprats per separat o integrats en una única solució basada en Cloud Computing.
– Gestió del risc: Per establir una política de manteniment de vehicle i infraestructura cal conèixer el risc que impliquen les decisions.
– Optimització econòmica del procés de manteniment a través del modelatge de la logística de les tasques de manteniment i del seu cost.
– Control i seguiment de les tasques de manteniment a través d’un sistema de ticketing d’operacions de manteniment i incidències.
Subvenció: programa Estatal Retos
ROBOTRACK
L’objectiu general del projecte Robotrack és el desenvolupament d’un nou concepte de via en placa sostenible i econòmica, dissenyada especialment per a establir un innovador procés de posada en obra totalment automatitzat mitjançant un nou sistema robotitzat.
Des d’una visió global, el projecte proposa innovacions en disseny, materials i processos que li permet al conjunt ser molt més competitiu respecte als sistemes de via en placa que actualment hi ha al mercat.
www.robotrack.es
Subvenció: programa Estatal Retos
OPTICON
L’objectiu d’aquest projecte es desenvolupar una eina d’ajuda a la presa de decisions per operador ferroviaris i d’infraestructura que optimitzi el consum elèctric del sistema. Per abordar l’objectiu es pretén desenvolupar un software capaç de simular una xarxa ferroviària complerta en termes de consum energètic y que a més doni resposta a preguntes com: ¿Quin contracte de subministrament elèctric interessa més?, ¿Quin mode de conducció redueix el consum mantenint la qualitat del servei?, ¿Quin tems de retorn ha de introduir un ATP o un canvi de convertidor?
Per respondre a questes preguntes, la eina haurà de modelitzar adequadament cadascun dels elements que composa el sistema:
– Model de la xarxa de subministrament de potència, incloent tots els components de la infraestructura elèctrica com son les subestacions de tracció´, catenàries o convertidors.
– Model de consum del sistema de tracció, on s’inclourà la dinàmica del trem així com els consums auxiliars del mateix. Per aquest aspecte seran necessaris tant les característiques del vehicle com el traçat sobre el que circula. Per últim es tindran em compte també el sistemes embarcats de regeneració de l’energia de frenat.
Subvenció: programa Estatal Retos
SINATU
L’objectiu general del projecte SINATU és dissenyar un nou sistema inercial d’auscultació que, instal·lat en un túnel, sigui capaç de caracteritzar, amb el pas d’un vehicle, l’estat estructural del formigó que forma part del recobriment de la mateixa. Per a això, es tindrà com a objectius específics:
– Disseny d’una xarxa de sensors inercials que, col·locats sobre el revestiment de formigó del túnel, siguin capaços de registrar el comportament vibratori d’aquest.
– Disseny i desenvolupament d’un sistema de comunicació de llarg abast, capaç d’obtenir la informació registrada pels sensors i enviar-la de forma automàtica i instantània al centre de control.
– Disseny d’un programari de gestió capaç de processar i analitzar els registres dels sensors obtenint com a resultat l’estat estructural del revestiment de formigó del túnel detectant, classificant i localitzant els defectes en el mateix.
Subvenció: programa Estatal Retos
PREDIVIA
L’objectiu general del projecte és desenvolupar tecnologies que permetin la detecció, evolució i diagnòstic d’esquerdes en estats incipients situades en elements crítics de la infraestructura ferroviària com són els espasins de desviaments de via. Així serà possible predir la fractura del component un cop es detecti la presencia d’una esquerda.
La supervisió contínua d’aquest tipus d’elements redundarà en un augment substancial de la seguretat de la infraestructura així com en una reducció dels costos d’operació i manteniment de la mateixa; maximitzant la disponibilitat de la infraestructura, augmentant la seva vida útil efectiva i minimitzant l’impacte de les operacions de reparació.
Actualment, els operadors ferroviaris o àrees de manteniment d’infraestructura, com és el cas d’FGC, per determinar si s’han de realitzar tasques de manteniment en les vies realitzen, a més de la inspecció ocular, treballs d’auscultació de via en els quals es determinen els valors de diversos paràmetres geomètrics i en funció dels valors registrats es programa el manteniment. Aleshores, la implantació d’aquest sistema predictiu permetrà evolucionar cap a un manteniment intel·ligent.
Subvenció: programa Estatal Retos
RAILFILLER
L’objectiu principal del projecte RAILFILLER és desenvolupar un sistema per la recuperació de components de via metàl·lics que es desgasten per l’ús normal, principalment per carril de via, utilitzant tecnologia LMD (Laser Metal Deposition).
La solució es proposa com un sistema de reparació in-situ que permet reduir significativament els costos dels mètodes actuals de manteniment de components metàl·lics ferroviaris i que també permet reduir l’impacte ambiental mitjançant la reutilització de components, contribuint d’aquesta manera a una major sostenibilitat dels processos relacionats amb el transport ferroviari.
Subvenció: Programa estatal RETOS