Els bicitancats
El projecte Bicitancats, és un projecte engegat per la Generalitat de Catalunya per assolir una millora de la intermodalitat bicicleta‐transport públic amb aparcaments segurs i bicicletes de lloguer.
Amb aquest projecte, es vol aconseguir:
- Afavorir l’ús de la bicicleta com a complement del transport públic per augmentar la cobertura territorial de les estacions i el nombre d’usuaris del transport públic. La bicicleta facilita l’accessibilitat al transport públic i fa que la cadena bicicleta ‐ transport públic millori la seva competitivitat respecte al transport privat.
- Incrementar la seguretat de les bicicletes estacionades a les nostres instal·lacions, per tal d’afavorir l’ús de la bicicleta com a complement del transport públic.
Actualment ja hi ha 157 places segures per a bicicletes en les estacions de Biciestació de Sarrià, Sant Boi, Sant Quirze, Universitat Autònoma, Terrassa Nacions Unides i Sabadell Nord.
A més, aquest any està previst posar en servei de 3 bicitancats a la línia de Barcelona-Vallès, a les estacions de Bellaterra, Can Feu | Gràcia i Valldoreix; i 7 bicitancats a la línia de Llobregat-Anoia, a les estacions de Vilanova del Camí, Martorell Enllaç, Pallejà, Piera, Sant Andreu de la Barca, Sant Vicenç de Castellet i Sant Vicenç dels Horts.
Els bicitancats tenen espai per a 340 bicicletes i tots ells estan dotats d’instal·lacions amb control d’accés, il·luminació i vigilància continua amb comunicació directa amb els cossos de seguretat, per tal de garantir la seguretat i la comoditat de tots els usuaris.
A més, es pot consultar l’ocupació global dels bicitancats en temps real i contactar en directe amb el servei d’atenció a l’usuari i resolució d’incidències les 24 h al dia durant els 365 dies de l’any.
Les bicicletes elèctriques
Des del 2017, l’Ajuntament de Sant Quirze i FGC, treballen conjuntament per oferir el servei de bicicletes elèctriques d’ús compartit per a treballadors i treballadores dels polígons pròxims i clients d’FGC.
Gràcies a la nova aplicació per a mòbil, els usuaris podran identificar la bicicleta que volen fer servir i geolocalitzar-ne la flota disponible en tot moment.
Aquesta iniciativa ajuda a minimitzar el temps de desplaçament entre l’estació i els llocs de treballs; a la vegada que posiciona la bicicleta elèctrica com mitjà de transport energèticament eficient, ideal per a distàncies curtes.
El nostre propòsit és aconseguir la desestacionalització turística del Pirineu i fomentar un model turístic més sostenible i respectuós amb el medi ambient i lluitar contra el canvi climàtic. Volem crear un futur per al territori català.
Per aquest motiu, des d’FGC promocionem l’ús de la bicicleta a les estacions de muntanya del Pirineu amb l’objectiu de dinamitzar i fomentar l’activitat turística i l’esport els 365 dies de l’any.
Per fer-ho, hem creat una oferta de productes i serveis relacionada amb la bicicleta a les estacions de muntanya, col·laborem amb les institucions i els municipis per incrementar la competitivitat del sector turístic al territori i amb iniciatives privades per a l’estructuració i la promoció de productes i esdeveniments ciclistes. A més, participem en l’organització de diversos esdeveniments com La Volta Ciclista a Catalunya (des del 2011), generem noves infraestructures i millorem les existents, senyalitzem rutes i fem ús de la tecnologia i les xarxes socials per a la dinamització i promoció del cicloturisme.
La Molina
La Molina, especialitzada en la bicicleta de muntanya, té el Bikepark més gran d’Espanya i l’únic de Catalunya amb remuntadors mecànics. Entre les seves principals instal·lacions es troben els 13 circuits de descens i enduro amb opcions per a tots els nivells, el circuit de cross country d’11km, el woodpark per fer salts d’alçada i un circuit per a persones amb mobilitat reduïda. Veure vídeo
Vallter
A Vallter, destinació ciclista consolidada internacionalment, s’han creat noves rutes i vies de cicloturisme, oferint als visitants més de 12,4km de recorregut amb senyalitzacions específiques per ciclistes, amb més de 900m de desnivell, 7’2% de pendent de mitjana i un 14% de pendent màxima. Sense dubte, Vallter i la carretera que arriba al Pla de Morens a 2150m d’altitud són considerats el paradís per als ciclistes de carretera. Veure vídeo
Boí Taüll
A Boí Taüll, aquest estiu s’ha posat en marxa un nou centre de bicicleta de muntanya amb servei de lloguer de bicicletes elèctriques i BTT per a adults i infants, amb la creació de 12 recorreguts guiats i autoguiats en bicicletes elèctriques al domini de l’estació i amb 2 circuits infantils de BTT.
Port Ainé
Port Ainé, l’estació de muntanya pallaresa, amb el centre de serveis situat a 1.964m ha estat escenari d’acollida de l’arribada de diverses etapes “reina” de la Volta Ciclista a Catalunya. El port de Port Ainé és un dels destins més visitats per cicloturistes del Pallars. La muntanya del massís de l’Orri integra diverses rutes de bicicleta de muntanya que discorren els frondosos boscos de pi negre del Parc Natural de l’Alt Pirineu, amb més de 1.200m de desnivell positiu, rampes que arriben al 13% i pendents de fins al 7%. Veure vídeo
FGC, en col·laboració amb l’empresa Mondraker, incorpora bicicletes elèctriques a les estacions de La Molina, Vall de Núria, Vallter i Boi Taüll per evitar les emissions de CO₂ en desplaçaments interns habituals i fomentar una mobilitat sostenible amb beneficis tant per al medi ambient com per a la salut de les persones.
L’ús d’aquestes bicicletes durant cent dies d’explotació a l’estiu suposarà deixar d’emetre al voltant de 2 tones de CO₂ a l’atmosfera.
Aquesta acció forma part del Pla de Mobilitat Intern amb vehicles alternatius amb 0 emissions i s’engloba dins l’Agenda d’Acció Climàtica 2030 alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible per lluitar contra el canvi climàtic.